Články

Fungování zlepšovatelského hnutí ve výrobních podnicích

29. 10. 2015 - Ing. Marcel Pavelka, IEn.

Tomáš Baťa při své tvorbě podniku neměl v úmyslu primárně vybudovat závod, ale vybudování lidí, kteří by byli přínosnější pro tvorbu hodnoty. S tím úzce souvisí jeho další heslo, jenž znělo: "Dřinu strojům, myšlení lidem". V úzkém kontextu těchto výroků bylo již v baťovských závodech zavedeno zlepšovatelské hnutí. Obdobný systém podávání zlepšovacích návrhů je funkční v mnoha společnostech dneška.

Pojem neustálé zlepšování - KAIZEN

Japonský, respektive dnes již celosvětový pojem – KAIZEN – se dá chápat jako součinnost dvou slov. KAI znamená změna. ZEN je lepší. Volně přeloženo – slovo KAIZEN znamená změna k lepšímu. V českých podmínkách spíše používáme ekvivalenty jako: neustálé zlepšování, zlepšovací návrhy, systém kontinuálního zlepšování atd. V kontextu chápání toto spojení lze reprodukovat jako neustálé drobné zlepšování procesů.

Nejdůležitější principy drobného zlepšování:
  • Zaměření na zvyšování výkonnosti procesů.
  • Zapojení všech zaměstnanců společnosti.
  • Podstatou je změna

Mezi další principy patří zásada, že každým, byť i drobným návrhem je nutno se zabývat. Rovněž je třeba do komplikovanějších řešení zapojit komplexní tým a využívat metodiku průmyslové moderace a facilitace. Další nutností je vytvoření organizačních předpokladů a podpory vedení co se týká nejen aplikace zlepšení, ale i motivace pracovníků.

Zlepšování procesů

Zlepšovatelské hnutí má za hlavní úkol řešit pomocí drobných návrhů zvyšování produktivity a efektivity procesů. Do těchto procesů nezahrnujeme jen výrobní činnosti, ale i administrativu, servisní a podpůrné procesy. Další z podstat je řešení například bezpečnosti, ergonomie, standardů, nebo ulehčení práce. Všeobecně lze říci, že zlepšení v konečném důsledku dělíme dle jejich přínosu na finančně vyčíslitelná a finančně nevyčíslitelná – bezpečnost a ochrana zdraví, ergonomie, environmentální management, zlepšení pracovního prostředí atd.

Zapojení zaměstnanců

Aby systém podávání zlepšovacích návrhů byl funkční, musí k němu mít přístup všichni zaměstnanci společnosti. Z toho vyplývá, že každý má právo a možnost podat zlepšovací návrh. S tímto je pak zacházeno dle směrnice. Návrh je řešen ve schvalování, vyčíslení přínosů a zavedení. Níže je pak uveden obrázek, kde je uvedeno propojení systému neustálého zlepšování ve vertikální linii pracovníků.

Podstata zlepšení je změna

Ne každá změna znamená změnu k lepšímu, nicméně je třeba provést změnu, aby se něco zlepšilo. V tomto souvětí je uveden fakt, že je změna nutná k tomu, abychom cokoliv zlepšili, zvýšili efektivitu, produktivitu, zajistili vyšší bezpečnost nebo ergonomii pracoviště. Pro zavedení změny je třeba zvážit přínosy a náklady se změnou spojené.

KAIZENy primárně podporují podávání drobných zlepšovacích návrhů, jež se vyznačují charakteristikou rychlého a jednoduchého zavedení pomocí týmové práce se zapojením všech zainteresovaných pracovníků. Vstupuje zde také český faktor použití selského rozumu – baťovského myšlení nad praktičností a užitnou hodnotou našeho konání.

Fungování systému neustálého zlepšování

Ve většině českých společností je drobné zlepšování běžné. Někde je přesně daná směrnice a postupy zavedení zlepšováků, jinde tento systém funguje bez jakéhokoli řízení. Obecně vzato, český pracovník zlepšuje své procesy, aby si usnadnil práci. Zřejmě to vyplývá z podstaty kutilství a nápaditosti naší povahy. Nicméně pokud srovnáme počty podaných zlepšovatelských idejí v ČR a Japonsku, tak zjistíme velké rezervy.

Zavedení zlepšovatelského hnutí

Pokud firma chce dát oficiální možnost svým zaměstnancům podávat drobné zlepšovací návrhy, musí vyvinout úsilí, námahu, čas i finance. Nicméně tyto investice mají za důsledek enormní zvýšení podaných ZN. Níže jsou uvedeny tyto podmínky v bodech.

Podmínky zavedení systému podávání drobných zlepšení
  • Vnitropodniková směrnice zlepšovatelského hnutí.
  • Sestavení týmu – komise, která zhodnocuje zlepšovací návrhy.
  • Povědomost lidí o možnostech zlepšování – kde je možno zlepšovat, jaké procesy, jakou formou.
  • Informovanost lidí o systému zlepšovacích návrhů, především pak středního managementu tak, aby byl nápomocen podat informace podřízeným.
  • Vizualizace ZN.
  • Sdílení zlepšení a poznatků.
  • Sestavení odpovídajícího motivačního systému za podání a realizaci ZN.

V těchto výše uvedených bodech jsou uvedeny zásady, které jsou pro fungování systému podávání zlepšovacích návrhů nutné. Zvlášť poslední bod motivuje zaměstnance k zapojení invence do zlepšování. Přínosy pak můžeme vyjádřit jako finančně vyčíslitelné (reálné úspory, snížení nákladů, zvýšení produktivity), které jsou povětšinou odměňovány procentuelní sazbou. Další jsou přínosy z realizovaných zlepšovacích návrhů, které nejdou finančně vyjádřit.

Zavedené systémy podáváni zlepšovacích návrhů v českých společnostech

V českých podmínkách má systém podávání zlepšovacích návrhů historickou tradici. Není podstatné odvětví podnikání, ale zapojení pracovníků a preference důležitosti systému ZN managementu. V tomto případě pak rozhoduje možnost podat byť i drobný zlepšovací návrh. Ne nadarmo platí "Úspěšnost zlepšovacích procesů = počet zlepšovacích návrhů x kvalita změn". Bylo by pak obtížnější dolovat z pracovníků opravdu maximalistické zlepšováky, místo podporovat všechna zlepšení. Na toto tvrzení lze uplatnit příměr, kdy je snazší ulovit kapra v rybníce plném ryb, než chytat štiku v prázdném jezeře.

Aby systém fungoval, musí být pracovníci motivováni a zapojeni do podávání zlepšovacích návrhů. Úspěšnost zlepšovatelského hnutí se pak dá shrnout do vzorečku "Chtít x Moci". Aby pracovníci chtěli, musí být motivováni a to primárně finančními odměnami.

Ve jedné konkrétní společnosti, kde je systém zlepšovatelského hnutí nefunkční, se stalo nemálo základních chyb. Některé z nich lze shrnout do těchto bodů:

  • Velmi malá podpora managementu v systému podávání ZN.
  • Téměř nulové odměny pracovníkům za podané zlepšovací návrhy.
  • Při podání zlepšovacího návrhu je pracovník zodpovědný rozpracovat záměr zlepšení, složitě toto zlepšení prosadit a zavést. Tuto práci vykonává nad rámec své činnosti, kdy ji v podstatě dostane úkolem.
  • Snížené financování do zlepšení procesů.

Z těchto chyb se v současné době tato společnost pokouší poučit a obnovit dříve fungující systém. Jak se to podaří, především jak se podaří obnovit důvěru a proaktivní přístup zaměstnanců, je otázka, na kterou zatím není lehké odpovědět.

Zlepšovací návrhy, jejich podávání, rozpracování ideí a zavedení do života tak, aby se zvýšila produktivita procesů, mají v českých podmínkách dlouholetou tradici. V současné době jsou společnosti, které systém zlepšování mají rozpracován do detailu. Jsou do něj nejen zapojeni, ale doslova vtaženi všichni pracovníci. Tito "zlepšovatelé" si v primární řadě chtějí usnadnit svoji práci, snížit náklady a zvýšit efektivitu. Firmy tak využívají potenciálu, který je největším přínosem, jež pracovník může do procesu vnést.

Bohužel existují i společnosti, kde se díky přístupu vedení systém dehonestoval. V takových společnostech bude pak mnohonásobně těžší opět získat pracovníky pro zlepšování. Bude to stát nejen náklady, ale i čas a trpělivost. V přehledu zlepšení a přínosů z vybraných společností je jasně uvedeno, že zlepšovatelské hnutí má nesporné výhody a přínosy. V konečném důsledku to jsou přínosy finanční. Nicméně aplikace a funkčnost přináší i zapojení zaměstnanců, jejich vyšší sounáležitost se zvyšováním efektivity a produktivity. Z tohoto hlediska je jasně dané, že systém podávání zlepšovacích návrhů má nesporné místo na poli metod průmyslového inženýrství.


Mám zájem o konzultaci / chci se vzdělávat


Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.