Články

Dvě zajímavé exkurze v rámci studijního programu Průmyslové inženýrství očima studentů

17. 8. 2017 - Bc. Simona Szabóová

Studijní program Průmyslové inženýrství přináší účastníkům pravidelně možnost vidět aplikaci metod, řešení projektů atd. přímo ve výrobních podnicích. Tentokrát jsme zavítali do společností Škoda Auto a.s. a SAS Autosystemtechnik, s.r.o.

Exkurze ve Škoda Auto a.s., Museu Škoda a Lean Centru Škoda Auto

Naše první kroky vedly do Lean Centra. Rozsáhlost, odbornost, moderní přístup – to je to, co na vás okamžitě dýchne, když vstoupíte. Nově příchozí zaměstnanci zde mají skvělou šanci vše vyzkoušet a natrénovat ještě předtím, než půjdou pracovat do „ostré" výroby. Kromě školících stanovišť pro výrobu (především simulace montážní linky, svařovny apod.) zde ale najdete i stanoviště štíhlé administrativy nebo úspor energie. Byl jsem pln očekávání, jak trénink a generálně příprava nových zaměstnanců ve společnosti probíhá. Mohu říci, že má očekávání byla naplněna. Docela sofistikovaný a přitom jednoduchý systém přípravy lidí, který viditelně přidává hodnotu. Bytostně jsem si uvědomil, jak málo v porovnání se Škodou pracujeme na přípravě lidí v naší společnosti.

Jako další jsme měli možnost si prohlédnout montážní linku. Jednalo se o linku pro montáž modelové řady Škoda Fabia a Škoda Rapid. Zaujalo mne skvělé řešení ergonomie a rozvržení pracovišť, dokonalá vizualizace a práce v běžící lince. Výrobní linka jako taková pro mne osobně nebyla „něco nového", ale je vždy fascinující ten logistický tok všeho v prostoru a čase. Prohlídka byla zakončena návštěvou prvovýroby plechových segmentů karosérie.

Poslední prohlídkou bylo – opravdu skvělé – Museum Škoda Auto. Průřez historií značky a tím vlastně i historií Československa, potažmo Česka, je velice dobře zpracován. Určitě toto museum navštívím i se svou rodinou, protože je co ukázat.

Exkurze v SAS Autosystemtechnik, s.r.o.

Téhož dne jsme měli možnost navštívit i subdodavatele Škody Auto – společnost SAS, zabývající se výrobou kokpitů pro Škodu. Výroba a distribuce je naprosto zkoordinována s děním na montážních linkách Škody.

Na první pohled bylo vidět, že organizace všech činností ve společnosti splňuje náročné požadavky kladené současným automobilovým průmyslem. Osobně jsem se na to těšil, protože jsem chtěl vidět tyto aktivity v praxi. Mohu říci, že propracovanost řízení toku byla na vysoké úrovni. Zaujalo mne i logistické napojení na Škodu. Transport dvanácti kokpitů v milk runu skrze město je docela odvážný počin, který viditelně funguje.

Viděli jsme v praxi dobře vytaktovanou linku, sehranou týmovou práci pracovníků na jednotlivých krocích a velmi dobře zavedenou vizualizaci logistiky.

Závěrem bychom chtěli poděkovat za doplnění této akce do kalendáře studijního programu. Z našeho pohledu to zapadlo naprosto perfektně do celého konceptu.

Tomáš Kunák, LEAN Enginner
VESUVIUS CESKA REPUBLIKA, a.s.

Pavlína Šťastná, Industrial Engineer
ept connector s.r.o.

logo SASSpolečnost SAS Autosystemtechnik, s.r.o. se zabývá montáží modulů kokpitů do osobních automobilů.

logo Škoda

 

 

Společnost Škoda Auto a. s. má tři závody v České republice a patří k nejpopulárnější značce automobilů. V mladoboleslavském závodě vyrábí tři typy modelů: Octavia, Fabia a Rapid. Další závody jsou v Rusku, Indii, Čině, a na Slovensku.