Články
Jednobodové lekce
30. 10. 2015 - Ing. Jaroslav Dlabač, Ph.D.
Řada podniků má obrovské problémy naplnit svůj výrobní program a snaží se tedy za každou cenu vyhovět požadavkům zákazníka. Téměř žádnou zakázku si firma nyní nemůže dovolit odmítnout. Majitel jednoho výrobního podniku nám řekl: "Ano, přijímáme zakázky, které jsme předtím vždy z důvodu vysoké pracnosti, malé série či jiných specifických důvodů odmítali. Dneska si to dovolit nemůžeme. Přináší nám to však zvýšené nároky na kvalifikaci pracovníků. Byli jsme nuceni, tak jako většina podniků, propouštět a pracovníci, kteří nám zůstali, musí nyní zvládat veškeré pracovní úkony." Nezbývá než souhlasit. Současná doba skutečně žádá multiprofesní pracovníky. Toho není možno docílit bez efektivního předávání informací a vzájemného "učení se od ostatních". Jednou z možností, jak zabezpečit přirozený rozvoj zaměstnanců, je používání tzv. jednobodových lekcí.
Co je jednobodová lekce?
Jednobodová lekce (z angl. One Point Lesson) je jednoduchý, ale mocný nástroj vzdělávání a rozvoje znalostí. Jak z názvu vyplývá, je vždy zaměřena na jeden problematický bod v procesu. Když jsou jednobodové lekce ve firmě systematicky používány, pomáhají pracovníkům jak při plnění každodenních úkolů, tak při zlepšování a zvyšování efektivity procesů. Rovněž jsou účinným nástrojem při zaškolování nových či zvyšování kvalifikace stávajících zaměstnanců.
Použití jednobodových lekcí
Jednobodové lekce mohou být použity v širokém spektru procesů a činností. Často jsou používány pro předání prvotní informace o vybrané metodě "Lean" či ve spojitosti se zabezpečením autonomní údržby (kontrola a drobné opravy strojních zařízení). Určitě se však nejedná pouze o oblast výroby. Stejně jako ve výrobní sféře je můžeme uplatnit v administrativě nebo servisních procesech. Názorným a velmi jednoduchým příkladem je vizuální návod nad kopírkou v kanceláři, který každému říká, jak si poradit s uvíznutým papírem.
Příklady možnosti použití jednobodových lekcí:
- pracovní a montážní postupy,
- postupy čištění, údržby, mazání,
- kontrolní postupy,
- obsluha strojních zařízení,
- přestavba strojních zařízení,
- postup při výskytu abnormality,
- popis technického řešení,
- popis vybrané metody "Lean",
- atd.
Typy jednobodových lekcí
Podle účelu, pro který byla jednobodová lekce vypracována, rozlišujeme tři následující typy:
- Jednobodové lekce zaměřené na základní znalosti pracovníků. Lekce zaručují, že členové týmu mají informace, které potřebují k tomu, aby mohli dělat svou práci a podílet se na zlepšování činností.
- Jednobodové lekce k řešení problémů. Jejich cílem je ilustrativně ukázat, jak předcházet abnormalitám na pracovišti nebo jak tyto abnormality identifikovat a řešit.
- Jednobodové lekce zaměřené na zlepšování. Tyto jednobodové lekce shrnují obsah a výsledky zlepšení, která byla ve firmě realizována. Slouží tedy jako inspirace pro ostatní.
Struktura jednobodových lekcí
Při tvorbě jednobodových lekcí bychom měli respektovat pravidlo 80-20. 20% informací by mělo být ve slovní formě a 80% znázorněno vizuálně pomocí fotografií, obrázků nebo kreseb. Kromě toho bychom měli dbát na to, aby jednobodová lekce byla co možná nejkratší a nejsrozumitelnější. Ideální délka je jedna až dvě strany A4, aby bylo možné se s ní seznámit během 5-10 minut.
Ukázky jednobodových lekcí
První z příkladů použití jednobodových lekcí spadá do oblasti obsluhy strojních zařízení. Cílem je ostatním pracovníkům předat know-how o úkonech a činnostech, které je nutno u stroje provést vždy ještě před zahájením vlastního cyklu pěnění (ukázka je neúplná, celkem má tato lekce 9 bodů.)
Jednobodová lekce – Příprava vypěňovačky
Druhý příklad (opět neúplný) je důkazem toho, že jednobodové lekce nejsou zaměřeny pouze na výrobní oblast. Tato ukázka je z každodenního života a jednoduchou formou se snaží vysvětlit, jakým způsobem postupovat při doplňování oleje v konkrétním automobilu. Pokud bychom chtěli tento příklad převést opět do výrobního procesu, můžeme si místo auta představit strojní zařízení.
Jednobodová lekce – Doplnění oleje
Co říci závěrem?
Dovolil bych si použít známý citát Tomáše Bati: "Budovy - to jsou jen hromady cihel a starého železa, život jim dávají lidé." Znalosti a dovednosti lidí byly, jsou a budou hybnou silou každého podniku, proto by byla velká chyba, kdyby zůstaly pouze v hlavách jednotlivců.
Mám zájem o konzultaci / chci se vzdělávat