Články
Naučte se vidět a odstraňovat plýtvání
29. 10. 2015 - Ing. Marcel Pavelka, IEn.
Téměř denně dnes můžeme slyšet slovo "plýtvání". Neustále se mluví o zbytečném plýtvání, nutnosti jeho snižování a o možnostech jeho úplné eliminace. Nicméně mnohem podstatnější a komplikovanější činností než plýtvání odstranit je jej kvantifikovat, popsat, analyzovat důvody vzniku. Tento článek pojednává o tom, jak plýtvání ve výrobních procesech identifikovat a poté díky některým metodám LEANu odstranit.
Dříve zákazníci požadovali především zboží, výrobky a služby za co nejnižší cenu. Později se v důsledku výskytu nekvality začal prosazovat faktor, který jasně definuje kvalitu. V nynější době již však tyto dva požadavky doplňuje i nutnost rychlé reakce – flexibility. Samotná definice flexibility pak zřetelně prokazuje, co je nutné dodržet. Flexibilita = schopnost pružně reagovat na požadavky zákazníka.
Vysoká flexibilita je i základním předpokladem štíhlého podniku. Aby podnik mohl být flexibilní, vyrábět levněji a kvalitněji, musí se neustále snažit o eliminaci plýtvání. Co tedy plýtvání je? Obecná definice uvádí, že plýtvání je vše, co zvyšuje náklady na daný produkt, aniž to přidává hodnotu pro našeho zákazníka. Významem naprosto shodnou definici uvedl i např. Tomáš Baťa: "Čas nevyužitý na přeměnu materiálu na konečný výrobek je časem ztraceným."
Dle definice Taiichi Ohno pak rozeznáváme 7 základních druhů plýtvání ve výrobních procesech: nadprodukce, čekání, zbytečná přeprava materiálu, vysoké zásoby, zbytečný pohyb, zmetky, nadbytečná práce. V poslední době se objevuje další, osmý druh plýtvání – nevyužitý potenciál pracovníka. A to z hlediska zapojení jeho znalostí, zkušeností a schopností do zlepšování procesů.
Pokud tedy chceme zlepšovat naše procesy, je třeba plýtvání jednoznačně eliminovat. Níže jsou uvedeny příčiny a důsledky plýtvání.
Příčiny:
- nedostatek pořádku a čistoty,
- špatná komunikace,
- poruchy strojů – špatná údržba,
- dlouhá doba seřízení,
- špatné plánování,
- nerovnoměrné dodávky materiálu,
- absence,
- neznalost stavu na lince,
- špatně dokumentované pracovní postupy,
- nárazníky, fronty, výroba tlakem,
- layout – vzdálenosti,
- nedostatečné zaučení a trénink pracovníků.
Důsledky:
- nevyužité stroje, úzká místa a vysoké prostoje,
- vysoké zásoby, rozpracovaná výroba,
- přetíženost některých pracovních pozic,
- nekvalita, zmetky,
- mnoho nadpráce s repasováním zmetků,
- neuspořádané pracoviště,
- složité materiálové toky,
- neplnění plánu,
- vysoké náklady.
Kvantifikace plýtvání
Jak tedy plýtvání kvantifikovat? Pokud chceme relevantně zvážit možnost zlepšení, je třeba plýtvání převést do číselných hodnot. Pak teprve můžeme porovnat, zda se nám náklady na odstranění plýtvání vrátí. V API používáme například následující nástroje na zachycení a kvantifikaci plýtvání, z nichž některé jsou níže podrobněji popsány:
- mapa plýtvání,
- VSM mapa,
- procesní analýza,
- špagetový diagram,
- snímkování práce,
- náměry cyklových časů,
- vyhotovení analýzy práce pomocí metody MOST,
- snímek náběhu směny,
- analýza prostojů a poruchovosti zařízení,
- miniaudity pracoviště.
Mapa plýtvání
Mapa plýtvání je jednoduchý nástroj – formulář, který slouží k připomenutí jednotlivých druhů plýtvání. Je jakousi návodkou pomáhající k uvědomění si, že některé činnosti jsou čistým plýtváním. Tento formulář slouží pro prvotní zachycení činností nepřidávajících hodnotu. Využíváme jej hlavně při tréninku operátorů, ale i středního managementu.
Mapa plýtvání
VSM mapa
Je to analytický nástroj, díky kterému monitorujeme současný stav více procesů v rámci jednoho produktu nebo skupiny produktů. Mapa VSM má ojedinělý efekt v zobrazení celého hodnotového toku, jednotlivých a na sebe navazujících procesů a činností. (Tomuto nástroji jsme se podrobně věnovali ve 4 číslech – 4/2009 až 3/2010).
Procesní analýza
Procesní analýza je rovněž jednou ze základních metod pro mapování výrobních i nevýrobních procesů ve firmě. Jedná se o analytickou metodu popisující účinnost a výkonnost kritických operací obsahujících větší podíl přesunu, čekání a překážek. Výstupem je procesní diagram, který je grafickým znázorněním sledu aktivit pomocí symbolů. Půvabem mapy VSM a procesní analýzy je možnost vidět souvislosti a návaznosti jednotlivých činností, procesů a překážek (plýtvání) mezi nimi. Při vykonávání procesní analýzy máme již doporučeny atributy jednotlivých činností (vzdálenost, doba trvání, počet pracovníků), nicméně je můžeme obohatit o námi požadovaná data (doba transportu, velikost dávky, CT operace atd.). Cílem následného zlepšení (srovnání procesní analýzy před a po implementaci zlepšení) je co nejvíce procesní diagram zploštit a zarovnat doleva.
Ukázka procesní analýzy
Špagetový diagram
Špagetový diagram zachycuje pohyb pracovníka v jistém časovém období. Do layoutu pracoviště se zachycují jeho veškeré pohyby. Tento způsob analýzy je snadné uskutečnit při snímkování průběhu práce. Odhalí se tak množství chůze mimo pracoviště a může být dobrým podkladem na re-layout. Díky diagramu jednoduše zobrazíme prostor, ve kterém se operátor zdržuje.
Ukázka špagetového diagramu
Snímek náběhu směny
Ve vícesměnném provozu bývají náběhy směn nevyužitým prostorem plným plýtvání. Dochází zde k prolínání dvou směn a na pracovišti s více zaměstnanci vzniká nevyužitý časový prostor. Snímek náběhu směny podrobně zachycuje činnosti pracovníků obou směn. Pro přehlednost se zpracovává do grafické podoby. Důležitým okamžikem je poslední vyrobený dobrý kus první směny a první vyrobený dobrý kus směny následující.
Snímek náběhu směny na lince se 31 pracovníky
Zlepšení stavu – eliminace plýtvání
Výše popsané nástroje jsou veskrze analytické. Slouží k popisu a definování plýtvání. Ke všem zjištěným nedostatkům a možnostem na zlepšení je nutno stanovit nápravná opatření. Ta můžeme dělit z hlediska náročnosti zavedení na blesková, krátkodobá a dlouhodobá. Za blesková se berou ta, která je možno vyřešit ihned nebo do několika dnů. Na tato je třeba se zaměřit primárně, jelikož jsou vidět rychle a přesvědčí zúčastněné, že implementace zlepšení má smysl. Někdy se tomuto říká "sesbírat jablka, na která dosáhneme" – vyřešíme tak část "bolavých" míst s malým úsilím.
Mezi metody, které jsou implementovatelné v krátké době, patří úpravy pracoviště z hlediska ergonomie, zavedení 5S, dovybavení pracoviště, změna pozic vstupního materiálu, zásobování linky atd. Zde, při tvorbě nápravných opatření, je však nutná výborná znalost zásad a principů štíhlého podniku.
Závěrem
Osobně doporučuji vytvořit si jistý plán a časový prostor. Jedině tak dojdete k tomu, že dokážete "vidět" plýtvání. Mé zkušenosti jednoznačně prokazují, že při dobrém seznámení pracovníků s problematikou neefektivity, druhy plýtvání a metodikou, jak plýtvání kvantifikovat, jsou tito schopni velmi dobře nepřidanou hodnotu nalézt. Čas je důležitý z hlediska možnosti soustředění se na konkrétní činnosti, procesy a postupy práce, nikoli na operativní záležitosti. Zvláště pak doporučuji uskutečňovat tréninky pracovníků od managementu až po operátory zaměřené na tuto problematiku. Součástí je pak i praktické hledání plýtvání na pracovišti. Účastníci na to mají vyčleněný čas a jsou metodicky připraveni. Výborně se mi navíc osvědčilo moudro Napoleona Bonaparte: "Sousedovy děti se vychovávají nejsnáze." Proto je např. dobré zhodnotit práci kolegy na svém pracovišti. Tam teprve dochází k tomu, že se ptáme, proč je tato činnost prováděna právě tímto způsobem, na tomto místě, v tomto čase a tímto pracovníkem.
Naučit se vidět a eliminovat plýtvání není snadná věc. Zvláště ta první část – naučit se jej vidět. Abychom toto zvládli, musíme mít nejen oči otevřené, ale rovněž musíme disponovat znalostmi metod LEAN, tj. filosofií podniku s cílem neustále zlepšovat procesy a zkracovat průběžnou dobu výroby. Berme v potaz, že vládcem štíhlého podniku je triumvirát – levněji, kvalitněji, rychleji.
Mám zájem o konzultaci / chci se vzdělávat