Články

Lido Anthony "Lee" Iacocca

27. 10. 2015 - Mgr. Jana Bejčková

tomto článku bychom Vám rádi představili další ze známých osobností, které se nesmazatelně vryly do paměti lidí po celém světě. Byly natolik úspěšné a na svou dobu moderní, inovativní a odvážné, že jejich odkaz v podobě myšlenek, metod apod. je i v současné době více než inspirativní a použitelný. Je jí tentokrát Lee Iacocca – Američan s italskými kořeny – proslulý především jako vynikající manažer, který dokázal restrukturalizovat společnost Chrysler a vytáhnout ji z obrovské průmyslové ztráty.

L. A. Iacocca 

Obr. 1   Lee Iacocca

Působení u Ford Motor Company

V letech 1946 – 1978 pracoval u firmy Ford Motor Company, kde se postupně díky svým schopnostem propracoval z nižších pozic až na post viceprezidenta celé společnosti.

Jeho prvním obrovským úspěchem byl model Ford Mustang. Iacocca měl obrovský cit pro potřeby a touhy zákazníků: Mustang byl určen především pro dospívající Američany, kteří toužili po svobodě a dobrodružství a potřebovali, aby auto mělo potřebný výkon, bylo spolehlivé a dalo se pořídit za rozumnou cenu. Mustang toto splňoval a předčil tak na trhu doposud vyráběnou Corvette, oproti níž stál polovinu ceny.

Dalším úspěšným milníkem byl jeho plán "56 za 56". Zákazník, který si koupil Ford 1956, zaplatil 20 % ceny v hotovosti a pak 3 roky platil 56 dolarů měsíčně. Tento plán se stal i součástí národní marketingové strategie společnosti. Výsledkem realizace bylo zvýšení prodeje o 75 000 aut a čistý zisk 1,1 miliardy USD.

V roce 1978 se však po 32 letech práce u Ford Motor Company nepohodl s Henrym Fordem mladším a byl propuštěn. Ještě týž rok začal pracovat pro společnost Chrysler.

 Ford Mustang

Obr. 2   Ford Mustang

Působení u společnosti Chrysler Corp.

Nastoupil v září 1978 a již v listopadu se stal prezidentem společnosti, která v té době byla v hluboké krizi, auta byla poruchová a prodej rapidně klesal. Důvodem bylo špatné vedení, extrémní regulace, energetická krize a recese. Jeho úkolem bylo firmu restrukturalizovat a vrátit k zisku. Iacocca zvolil odvážné řešení:

  • Jmenoval nové vedení, částečně složené z lidí, dříve pracujících pro Ford.
  • Odprodal prodělečné položky.
  • Zvýšil podíl nového kapitálu.
  • Razantně snížil fixní náklady.
  • Snížil plat 1 700 vrcholovým pracovníkům.
  • Pozastavil výplatu veškerých prémií.
  • Snížil plán nákupu akcií pro zaměstnance a zrušil dividenda běžných akcií.
  • Získal nové, důležité závazky od dodavatelů, bankéřů, dělníků a úřadů.
  • Zachoval kompletní výrobní program.
  • Získal vládní záruku na úvěr ve výši 1 miliardy USD.
  • Uplatnil svůj návrh platformy, která byla u Forda předtím zamítnuta, a na svět přišly úspěšné modely Dodge Aries a Plymouth Reliant.
  • Získal zodpovědnost za celou divizi Jeep, jeho posledním úspěšným autem byl Jeep Grand Cherokee.

Iacoccův plán byl úspěšný, úvěr společnost splatila do dvou let a Chrysler se opět dostal do zisku. Kniha Vlastní životopis, ve které je tento "zázrak" částečně popsán, se stala po Bibli druhou nejčtenější knihou Ameriky.

 Jeep Cherokee

Obr. 3   Jeep Cherokee

Další aktivity

Z Iacoccova dalšího působení stojí za zmínku jeho plán z roku 1982, jak snížit státní deficit na polovinu. Navrhoval:

  • Odebrat 5% z rozpočtu na obranu.
  • Snížit výdaje sociálních programů o 15 miliard.
  • Zavést přirážku na dováženou ropu.
  • Zavést 15 centovou daň na benzín u čerpacích stanic.
  • Každá položka by vydělala 15 miliard, došlo by k posílení USA před krizemi z vysokých cen OPEC atd. Kvůli tomuto plánu se sešel i s prezidentem Ronaldem Reaganem, nicméně plán se nakonec neuskutečnil.

V roce 1999 byl ředitelem EV Global Motors Company, která vyvinula a na trh uvedla elektrické kolo. V Evropě je k dostání od roku 2001.

Zásady a principy řízení podle Lee Iacoccy
  • Komunikujte! Vymyslel svůj způsob řízení založený na čtvrtletních kontrolách. Zde podřízený musel odpovědět na otázky: Jaké máte cíle na příštích 90 dní? Jaké máte plány? Jaké jsou vaše priority? Co očekáváte? Jakým způsobem toho chcete dosáhnout? Na tyto otázky odpovídali všichni zaměstnanci svým nadřízeným. Vynutil si tak dialog mezi nadřízeným a podřízeným.
  • Pracujte s těmi nejlepšími.
  • Vyložte své priority a své podřízené okamžitě informujte.
  • Vyjadřujte se srozumitelně a stručně. Bez prázdných frází.
  • Když jde do tuhého, je to liniová organizace, jež vydělává peníze, z funkčních štábů nevypadne ani halíř.
  • Vytyčte mantinely, ve kterých se mohou linioví vedoucí vcelku volně pohybovat, ale které nesmějí bez vyššího souhlasu překročit.
  • Obklopte se nekonformními lidmi. Snažte se mít kolem sebe chytré lidi, kteří dokáží o věci polemizovat, nepřistupují k řešení problémů vyšlapanými cestičkami a nepadnou na zadek před otřelou logikou, že "tak se to přece dělá odedávna".
  • Neztrácejte hlavu pro výhledové a dobré výdělky. Výhled potřebujete mít v hlavě, už ne tolik na papíře.
  • Nezapomínejte na klasické metody. Ne všechno, co se tváří jako nové, vám hned pomůže. Starou osvědčenou metodou je sehraný tým, který rychle podává a útočí na bránu.
  • Miřte přesně. Vypracujte studie o konečných zákaznících a reagujte přesně na to, co si spotřebitel žádá (Mustang – Auto, které si navrhnete sami").
Na závěr několik citátů:

"Ráno vždycky vyjde sluníčko, jděte vpřed a využijte každého dne, ať se děje, co se děje."

"Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů."

"Základem úspěchu je vybrat si ten pravý čas. Přijít s něčím moc brzy je stejně špatné jako přijít moc pozdě."

"Je důležité nejen mluvit, ale také poslouchat. Na to neexistuje žádné školení."

"Když nastane obtížné období, je nejlepší zhluboka dýchat a stále dělat to, co považujete za nejlepší."

/Zdroj: cs.wikipedia.org/


Mám zájem o konzultaci / chci se vzdělávat